Ontwoekeren 2.0

“Mijnheer, wat ontzettend fijn dat u ons heeft kunnen helpen” Een uitspraak van een ouder echtpaar dat ik vorige week heb geholpen met hun woekerpolis. In dit geval bestond het helpen er uit dat ik met kunst en vliegwerk bij de bank gedaan kreeg dat de polis wordt losgekoppeld van de hypotheek. Resultaat: deze polis wordt beëindigd –behalve de benodigde risicodekking, die kan apart doorlopen- en de (lage) waarde van de polis wordt in mindering gebracht op de hypotheek.

Ja, en…wat boeit mij dit? What’s in it for me? Ik hoor het u denken…. Nou…lees het bovenstaande nog eens: de mensen zijn dus blij dat hun polis kan worden beëindigd…een polis, die ze ruim 10 jaar geleden waren begonnen met als doel een groot deel van hun hypotheek af te lossen. Nu moesten we zo snel mogelijk deze polis stoppen om te voorkomen dat hij –door de hoge kosten en de tegenvallende beleggingsopbrengsten- over een paar jaar zonder enige waarde (letterlijk waardeloos dus) zou aflopen… Een polis dus, die ze al veel geld heeft gekost en waarvoor ze nu dus extra kosten moeten maken om hem te kunnen stoppen. Waarna de hypotheek bijna volledig gedurende hun pensioen tot verhuizen of overlijden blijft doorlopen…

Ja, ik ben blij dat ik ze kan helpen maar nee, ik ben niet blij dat ik ze moet helpen. En ja, ik blijf het lastig vinden om hier –hoe logisch ook- geld voor te vragen. Dezelfde dubbelheid merk ik bij de workshops die ik samen met o.a. mijn collega Robert van As geef: ik ben blij dat we mensen echt verder kunnen helpen op hun ontwoeker-weg…en tegelijk baal ik er van dat het zo nodig is om mensen hier mee te helpen.

Door alle activiteiten en contacten in de afgelopen maanden is me wel duidelijk geworden dat er heel veel behoefte is aan mensen (zoals ik en nog een aantal collega-adviseurs) die zich verdiepen in deze moeilijke materie en de consumenten echt helpen om een zo goed mogelijke oplossing voor hun polis te vinden. Die oplossingen zijn trouwens wisselend: het varieert van afkopen, premievrij maken, door laten lopen tot omzetten naar een nieuw product met lagere kosten.

Dat maakt dat ik het werk toch ook gewoon leuk vind: je komt namelijk pas echt tot de juiste oplossing voor je klanten als je hun woekerpolis bekijkt in samenhang met hun totale financiële plaatje. Ja, inderdaad, een integraal financieel plan. Wat ik overigens altijd combineer –hoe zou het anders moeten denk ik dan- met Life planning: wat zijn jouw levensdoelen en welke middelen –bv. geld…- heb je nodig om die doelen te bereiken? En het loont! Actief aanpakken van een woekerpolis –binnen een vernieuwd financieel plan- levert mijn relaties regelmatig kostenbesparingen op van tienduizenden euro’s

Daardoor wordt het probleem van de woekerpolis niet het eindpunt maar juist weer het startpunt van een nieuw traject: het (opnieuw) bepalen van de –financiële- doelen en hoe die te bereiken! Ontwoekeren 2.0 zal ik maar zeggen… Als ik samen met klanten weer een mooi plan heb gemaakt denk ik trouwens stiekem wel eens: stel nu eens dat ze die woekerpolis niet hadden gehad, zouden ze nu dan ook zo goed hebben gekeken naar hun financiële toekomst…We zullen het nooit weten…. Wat ik wel weet is dit: “mijnheer/mevrouw, wat ontzettend fijn dat ik u heb mogen helpen…”

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Comments on “Ontwoekeren 2.0”

  • 26 maart, 2012, 8:55

    Nu ook nog aandacht voor het terugvorderen van de geleden schade over de eerste 10 jaar! Schadebeperking is mooi, maar verzekeraar kan niet wegkomen met valse voorstelling van zaken in de precontractuele fase. Voor hulp naar wonderpolis.nl

  • 26 maart, 2012, 10:25

    Beste Martin,
    helemaal mee eens, maar ieder zijn specialiteit: Dus als wonderpolis (of andere integere adviseurs) deze claims goed kunnen oppakken, prima! Ik kan dan samen met de klant de aandacht richten op “…en nu verder…!”

Leave a Comment