Ben jij ook financieel uniek?

Als het gaat om geld en ons gevoel en gedrag, doen wij mensen de meest rare dingen…! En soms doen zoveel mensen dezelfde rare dingen, dat we dat als “normaal” zijn gaan beschouwen. Nu leer ik nog steeds (en waarschijnlijk blijf ik dat de rest van mijn leven wel doen) dat je altijd de vraag moet stellen: wat is raar? Of: wat is normaal? En wie bepaalt dat eigenlijk? Kortom wie ben ik, om een oordeel te geven over hoe jij met je geld omgaat? Nou…dat zal ik je hierna gaan zeggen…..

Er is al heel veel onderzoek gedaan naar hoe mensen met geld omgaan en waarom ze bepaalde dingen rondom geldzaken op een bepaalde manier doen. De Amerikanen zijn hier heel ver in en daar komt dan ook de term behavioral finance vandaan. Uitgangspunt hierbij is, dat mensen nooit volledig rationeel handelen maar zich bijna altijd laten leiden door emoties bij het nemen van hun beslissingen.

tabelbelegging

Waarom dat zo is, daar alleen al mee kan ik een paar blogs en boeken vullen…is overigens al door anderen gedaan en is echt hartstikke boeiend! Eigenlijk ook voor iedere financieel adviseur verplichte kost om te weten hoe je klant feitelijk zal omgaan met je zo zorgvuldig gemaakte financiële plan…

Het heeft in ieder geval altijd met opvoeding en omgeving te maken. Hebben we het nog wel eens over. Of vraag het aan planningsrelaties van mij… 😉

Wat praktischer is het, om ons feitelijke gedrag en gevoel rondom geld te bepalen en dan zonder oordeel mee te nemen in de planningen. Dan stel je namelijk de klant centraal, respecteer je zijn gewoontes en manieren om zijn zaken te regelen en kun je hem/haar maximaal en heel concreet helpen om zijn/haar financiële zaken zo goed mogelijk te regelen! Als je namelijk weet dat er een gat in de weg zit waar je over wilt, en als je weet dat dat gat niet weggaat, kun je er dus maar beter een waarschuwingsbord bijzetten en/of er omheen lopen…

OK, stap 1 is dus inzien dat iemand bepaald gedrag vertoont. Is het zo dat iedereen in een bepaalde situatie hetzelfde gedrag vertoont? Nee dus.  Neem twee kinderen en geef ze allebei een euro: de één zal lachend naar de winkel rennen om er snoep van te kopen, de ander zal even hard lachend naar huis rennen en het geld in zijn spaarvarken stoppen….

snoeppotje 

Bij deze stap hoort ook, voor zowel klant als adviseur: accepteren dat een bepaald gedrag vertoond wordt! Ieder zijn realiteit: als jij het gewoon vindt dat je zuinig bent, vind je het raar dat een kind direct naar de snoepwinkel rent. En als jij graag shopt, vind je het echt van de zotte dat je een meevaller in je oude sok stopt….

Stap 2 is dan ook: bepalen -voordat je die euro geeft- welk kind waarnaar toe rent…tenminste, als het jou wat uitmaakt waar dat kind heen rent….

In grotemensen-taal: Stel dat blijkt dat jij tot nu toe steeds al je geld opmaakt, en ik heb uitgerekend dat je toch echt wat moet gaan sparen/beleggen om straks ook nog wat te kunnen uitgeven. Dan geef ik in een financieel plan aan hoeveel en hoe lang je een bepaald bedrag moet sparen. Jij knikt dan instemmend en zegt dat ook te gaan doen (en je meent dat trouwens ook echt, want je ziet best de urgentie).

Als ik dan volgend jaar weer langs kom, is de kans ongeveer 100% dat er niets veranderd is. Ja, wellicht heb je een spaarrekening geopend. En misschien heb je er zelfs een keer geld op gestort. Maar als ik langskom, is het saldo echt, zeker weten, € 0,-….

Maar hoe doe je dat dan, hoe kom je erachter of jij naar de snoepwinkel of naar je spaarpot rent? Kijk, daar hebben die Amerikanen dus ook over nagedacht, dus hebben daar vragen en testen voor gemaakt die echt blijken te werken: handig…

Voordat je een plan met elkaar opstelt, gaan we dus goed kijken wat voor financieel profiel jij hebt: ben je een spaarder, of juist een spender? Ben je een gokker of juist iemand die risico’s zoveel mogelijk uitsluit?

financieelprofiel

Super belangrijke en gewoon onmisbare informatie voor jou als klant en voor je adviseur! Het is eigenlijk hetzelfde als een assessment die je vaak moet doen bij een nieuwe baan: hoe zit je in elkaar en past dat bij de baan en/of het bedrijf waar je gaat werken?

Sommige mensen noemen dit life planning, anderen hebben er geen specifieke naam voor. Sommigen werken met hele open vragen en gesprekken, anderen hebben daar korte en doelgerichte trajecten voor. Hoe het heet en hoe het gebeurt maakt mij persoonlijk niet uit: als het maar gebeurt!

Stap 3 is namelijk: zorgen dat het gedrag wat we willen zien ook echt gebeurt! Oftewel: samen een financieel plan –jouw financiële plan– maken wat wel werkt, waar jij energie van krijgt, waar jij ook echt voor gaat. En waarbij je adviseur je goed begeleidt, doordat hij goed zicht heeft op jouw valkuilen en waar nodig een goede omweg heeft uitgestippeld: handig….

FinancialLiteracyClassIllustration

Volg dit super-stappenplan en de beloning is groot: voor de adviseur: die rare klant heeft toch de benodigde acties ondernomen. En voor jou als klant (waar het tenslotte allemaal om gaat): het is je gelukt! Nog nooit was je verder gekomen dan je leningen aflossen (ik neem maar even wat…), en nu, met hulp van die rare adviseur –want wat is er nu belangrijk aan om te weten hoe belachelijk zuinig mijn ouders waren…?! – heb je “opeens” iets wat je nog nooit was gelukt: een potje met geld!

Beetje jammer alleen dat die rare adviseur ieder jaar langskomt om te checken of in dat potje nog steeds geld zit…. 😉

Ik wens ook jou dus een uniek persoonlijk en werkend financieel plan toe, goodluck!

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Comment