DE basis voor financiële lifeplanning is je boekhouding…en dat is saai… (of niet?)
Ondernemers adviseren is een belangrijk onderdeel van mijn werk, wat ik ook erg leuk vind.
Als er één groep mensen is die door de bomen het (financiële) bos niet meer ziet, dan zijn het wel ondernemers. Eenmans/vrouw-zaak of DGA: Bij de start van een planningstraject is het vaak een “lekkere” chaos, waarbij zaak en privé dwars door elkaar heen lopen…
Of ze komen bij me omdat het goed gaat en ze nu eindelijk hun pensioen en vermogensopbouw eens willen regelen. Of omdat het slecht gaat en ze handvatten zoeken om hun planning beter op de rails te krijgen. Met welke reden ook: maar hoogst zelden krijg ik aan het begin een goede en up-to-date boekhouding in mijn mailbox.
“Ja hoor, geen probleem, cijfers hebben we natuurlijk; even kijken: van 2 jaar geleden, dat is wel goed, toch? Nee, die van dit jaar, dat duurt nog even, eerst alle stukken nog bij elkaar zoeken. Omzet en winst dit jaar? Nou, nog geen idee, maar ja, het is pas oktober natuurlijk. Ik maak per maand € 3.000 naar mijn priverekening over, dan weet je wel voldoende toch? Tja, ik moet betalen, dus heb ik gevraagd aan de boekhouder om het zo lang mogelijk uit te stellen…”
Nou, zo kan ik nog wel even doorgaan…Oh, je hebt jouw favoriete zin er al tussen gevonden? Da’s jammer…. Maar wel (en helaas) begrijpelijk. Voor de meeste ondernemers (en eerlijk gezegd ook redelijk wat boekhouders) is de boekhouding toch een sluitstuk. Het jaar is voorbij, geld is verdiend, en oh ja, cijfers moeten nog (omdat het moet) op een rijtje worden gezet. Maar ja, dat moet maar even wachten, eerst leuke dingen doen, nieuwe klanten, geld verdienen enz. enz.
NEE, nee, nee! Dat lijkt allemaal heel verdedigbaar en logisch, maar dat is het niet!
Als het goed met je bedrijf gaat, krijg je vaak achteraf een fikse belastingaanslag: Ai….Dan volgend jaar maar beginnen met pensioenopbouw…
Als het niet (meer) goed gaat, heb je vaak belasting uitgesteld…maar eens komt je “vriend” van de Belastingdienst…. En net nu je je zuurverdiende geld in een nieuw product hebt gestopt…. Je zult niet de eerste ondernemer zijn die al groeiend (bijna) failliet gaat.
En de oplossing is zo simpel en levert je zoveel voordeel op: “gewoon” zorgen dat je boekhouding altijd up-to-date is. En daarmee bedoel ik, dat je per dag, maar vooruit, hoogstens per maand inzicht hebt op wat er in gekomen is, wat er uit gegaan is en wat er nog in en uit gaat komende periode.
Doe je het zelf, dan zijn daar tegenwoordig prima boekhoudpakketten voor. En besteed je het uit, dan zijn er tegenwoordig genoeg moderne boekhouders die dit voor je kunnen regelen.
Het geeft je grip op je geld. Het geeft je overzicht, inzicht en uitzicht. Het zorgt dat je niet voor financiële verrassingen komt te staan. Het geeft je rust. En –last but not least- het bespaart je vaak handenvol met geld en tijd (en dat is ook vaak geld…)!
Ja, leuk verhaal weer Hubrien, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Boekhouden is lastig, saai dus en het kost me gewoon teveel tijd; noodzakelijk kwaad, het is niet anders, punt.
Tja. Het is dus wel anders. Want op dit moment komt, tadaaaaa…..: Femke Hogema in beeld. En ik ben zo blij dat ik die in beeld kan laten komen, dat ik die mooie vrouw al weer heel wat jaren geleden heb leren kennen. Waarom? Omdat zij namelijk niets anders doet dan heel goed en enthousiast ondernemers met hun financiën helpen, zorgen dat ze winstgevende plannen maken en dat ze er plezier in krijgen om hun boekhouding als de juiste basis voor hun succes in te zetten.
Dat vindt ze leuk, dat kan ze goed en daar heeft ze verschillende bewezen zeer succesvolle programma’s voor. Gaaf toch?!
We vinden het gewoon allebei heel belangrijk om allerlei zaken rondom geld inzichtelijker en leuker te maken. Om te zorgen dat mensen –en vooral ondernemers bewust met hun financiën omgaan.
Waarom deze (behoorlijk onbeschaamde) promotie eigenlijk….? Nou, da’s niet zo ingewikkeld: Als ik namelijk ondernemers ga plannen die bij Femke een programma volgen of hebben doorlopen, beginnen we direct met de juiste – en recente- cijfers! En dat is prettig: niet alleen voor mij, maar vooral voor jou als ondernemer:
- Je weet wat je concrete financiële situatie is, zowel verleden, heden als nabije toekomst
- Je weet daardoor vaak goed wat je wilt en kunt met je geld
- We zijn veel meer op gelijk niveau financiële sparring partners
- We zijn veel minder tijd (en jij dus geld!) kwijt met het op een rijtje zetten van je cijfers
- Jij kunt je 100% richten op je “kapiteins rol”, zodat ik de loods kan zijn voor waar nodig.
- Jouw persoonlijke financiële lifeplan is dus echt kloppend en concreet. En kan en zal snel worden aangepast als bv. jouw cijfers dat aangeven.
OK, aan de gang dus met haar, hoe regel je dat?
Simpel: ze heeft o.a. een programma waarin je leert hoe je zelf grip op geld (zij noemt het “Grip op Cijfers”) krijgt waardoor je zelf bouwt aan een Financieel succesvol bedrijf. Kijk maar even op haar website.
Wil je liever direct met Femke contact om te overleggen of haar programma ook voor jou de juiste stap is? Mail haar dan op femke@healthyfinance.nl en zij (of iemand van haar team) neemt snel contact met je op!
Het moet toch niet gekker worden…zelfs je boekhouding is dus niet meer saai vanaf nu…
Oh ja: laat me weten hoe jouw ervaringen met je boekhouding zijn, met je boekhouder, met Femke, met je nieuwe Grip-op-geldgevoel… Ik lees het altijd graag en help je waar nodig!