Klimaatverandering in de financiele wereld?! Een betoog.
Weet je nog? twee weken geleden, Blogday ClimateChange?! Wat een evenement, overal in de wereld, ruim 13.000 blogs over ons klimaat…!,kijk nog maar eens naar de resultaten: http://blogactionday.change.org/
En toen beloofd: nu iets over die andere Klimaatverandering: die in de financiële wereld.
Euh, hallo Hubrien, dit is wel een blog, wordt dit boeiend genoeg voor de lezers…? Ja.
“Einde van kredietcrisis in zicht”
“Bonus van bankiers alweer op oude peil”
Ja, dat heb ik ook gelezen, ja. En nee, met dat bonusgedoe ben ik ook helemaal niet blij. Het lijkt er op dat de bankiers hun adem hebben kunnen inhouden omdat de kredietcrisis voor hen te kort is. En het lijkt er op dat de huidige verontwaardiging niet hard en lang genoeg klinkt om een change of mind bij de bankiers in gang te zetten. Het lijkt dus inderdaad dat “ze” weer gewoon doorgaan alsof er niets veranderd is.
Lijkt. Maar het is niet zo. Ook deze verandering kent zijn “point of no return” en ook bij deze verandering zijn we die gepasseerd….maar hier een goede kant op! Heel veel mensen zijn heel boos op de mensen in de financiële wereld die de crisis hebben veroorzaakt. En terecht. En die boosheid is geuit, wordt geuit en zal steeds meer worden geuit (vreemd woord eigenlijk “geuit” … zeker als je dat zo een paar keer achter elkaar gebruikt…).
En daar zit nu net een belangrijk verschil met het – recente- verleden! De geest is uit de fles: “Ze” komen er niet meer mee weg! Dat denken “ze” wel, en dat lijkt misschien wel zo op dit moment, maar echt, het gaat – al heel snel- niet meer gebeuren.
Nee, natuurlijk krijg je zo snel zo fout opgevoede en zich zo fout gedragende bankiers -en topmanagers!- niet terug in de “normale” wereld. Daar zijn een aantal zaken en gewoon tijd voor nodig, iets waar anderen al heel zinnige dingen over gezegd en geschreven hebben. Waar het in het hier en nu om gaat is vooral het feit dat “ze” blijven horen, blijven voelen, blijven merken dat hun gedrag niet normaal is. Niet geweest is en ook nooit zal worden! En daar zit het verschil: De boosheid, de irritatie van jou en mij wordt niet meer binnengehouden, maar wordt… juist: GEUIT…!!
Als je nu ook met je hoofd ongemerkt “ja” zat te knikken, ben jij zeer waarschijnlijk een van die bijna 40% van de mensen die besloten hebben dat we niet terug gaan naar de situatie van voor de kredietcrisis. Die besloten hebben dat het tijd is om hun mond open te doen en actie te blijven voeren.
Weet je dat op dit moment heel veel mensen in, maar vooral van buiten de financiële branche bezig zijn om te kijken -en te bepalen!- hoe de structuren van de nieuwe nabije financiële toekomst er uit komen te zien?! En dat die nieuwe structuren echt fundamenteel anders zijn ?! Er is de afgelopen jaren echt al heel veel “achter de schermen” in werking gezet, wat door de huidige crisis versneld op de rails wordt gezet.
Kunnen wij daar aan meewerken dan? JA! Door ons allemaal te richten op deze positieve ontwikkelingen en daar onze energie op te richten, komt daar namelijk de aandacht op. En niet op de achterhoedegevechten van een generatie bankiers en topmanagers die in de oude wereld zullen blijven hangen. Kijk om je heen! Kijk naar de bankiers, de managers, de ondernemers, die wél bezig zijn om vanuit onze hedendaagse ethiek en moraliteit een transparant en eerlijk financieel systeem te helpen bouwen! Ze zijn er…nog niet veel, maar ze zijn er wel!
Maar…hou het niet bij kijken, je kunt ook al veel doen! Je kunt al verantwoord bankieren, je kunt al verantwoord verzekeringen afsluiten, je kunt al verantwoord sparen en beleggen, je kunt je al echt onafhankelijk laten adviseren! Gebruik die mogelijkheden dan ook die er nu al zijn, zodat juist dié mogelijkheden meer en meer worden. Zodat de achterblijvers in de oude wereld nog maar twee, nee eigenlijk nog maar één keus hebben: meeveranderen of….: verdwijnen…
Dus blijf er over praten, er over schrijven, er over actie voeren, blijf het doen: blijf in beweging, zodat de -financiële- wereld nog sneller in beweging komt!
Ik ga ervoor! en jij….?!
Zijn we toch mooi samen weer aan het eind van dit blog gekomen…..beloning!
John Legend – If you’re out there. Een hele aparte uitvoering van dit inspirerende nummer…. Gewoon luisteren, kijken, voelen.
….en daarna dus: DOEN!!
12 Comments on “Klimaatverandering in de financiele wereld?! Een betoog.”
Dag Hubrien, bedankt voor deze goede blog. We zitten helemaal op één lijn, hetgeen geen verrassing zal zijn. Velen met ons zijn het met ons eens, binnen en buiten de financiële wereld.
Laat ik me op ons vak concentreren. Ik ben blij met de initiatieven die ik her en der zie ontstaan. Wij moeten ons, als voorvechters van de nieuwe economie, als supporter van het maatschappelijk verantwoord ondernemen, als consultants die hun client écht in het middelpunt van de adviespraktijk plaatsen, ervoor zorgen dat we ons ook bekend maken.
We moeten ons niet verschuilen maar gezamenlijk naar buiten treden. We moeten durven zeggen dat de financiële wereld is verpest door enkelen maar nog steeds gedragen wordt door consultants die voor een excellent advies staan.
Het idee voor een beroepscode, beroepseer (eed of belofte) zoals we de afgelopen tijd in de media zijn tegengekomen lijkt me een prima idee. Laat zien waarvoor je staat, leg het vast, maak het controleerbaar. Wij hebben niets te verbergen, wij staan voor ons advies.
Ik merk. als ik met ondernemers praat, dat het nieuwe ondernemen, het maatschappelijk verantwoord ondernemen, niet alleen in ons vak een hot item is. Door alle lagen van de maatschappij zie je een nieuwe bewustwording ontstaan. En dat is een heel goed teken.
Hubrien, ga zo door.
Gr,
Peter
Hoi Peter,
Dank je wel voor je mooie, inspirerende bijdrage!
Stap voor stap gaan we verder in de nieuwe financiele advies wereld!
hartelijke groet,
Hubrien
Hubrien.
Hoewel ik het een goede bijdrage vind, val je op een aantal punten ook weer in de bekende media-valkuil: het generaliseren over “de bankiers” die de crisis hebben veroorzaakt.
Ik ben historicus en econoom en werk sinds 25 jaar in de internationale bankenwereld. Feit is dat 95% van “de bankiers” intern en extern hebben gewaarschuwd voor wat er zich aan het afspelen was sinds de jaren ’90. Dat iedereen inclusief de grote en kleine aandeelhouders hiervan hebben meegeprofiteerd dmv hoge belastingopbrengsten, hoge dividenden en goedkope leningen/kredieten en dat op dit moment zoals o.a. blijkt uit dit artikel over duurzaamheid bij ABN AMRO (http://www.go4estrategy.nl/dagboekvaneenbankier/gelezen-%E2%80%99abn-amro-investeert-niet-in-klimaatbeleid%E2%80%99-trouw/), de regering noch de nieuwe leiding van de staatsbanken de gelegenheid te baat neemt om een duurzame bankensector op te zetten. Tot groot verdriet van velen binnen en buiten de sector.
Daarom ben ik ook lid geworden van deze groep bij Linkedin om daar de discussie over aan te zwengelen en aandacht te vragen.
Dat is “de werkelijkheid achter de prooi”.
Mvg
Tony de Bree
http://www.dagboekvaneenbankier.nl
Beste Tony,
dank voor je waardevolle bijdrage. Ik realiseer(de) mij ter dege dat ik generaliseer…ik ben zelf een van “die” financieel adviseurs die jaren op provisiebasis heeft gewerkt. Ook in onze branche heeft echter maar een beperkte groepje het verziekt voor de rest. Ik schrijf bewust “ook” en “heeft verziekt” omdat dit natuurlijk wel degelijk ook bij “de” bankiers en “de” topmanagers het geval is…en helaas blijkt bij een klein % mensen, waar ze zich ook bevinden, het zelfreinigend vermogen ten behoeve van het algemeen belang het steeds weer te verliezen van egocentrisch eigen belang.
Graag tot een volgende ontmoeting en je website staat bij mijn favorieten!
hartelijke groet,
Hubrien
Ik zit al jaren bij de rabobank tot veel genoegen. Maar wat gebeurde er net voor- en tijdens de crisis. De niet zo leuke managers en bankiers van ING en ABN/AMRO renden als eerste weg en wrongen zich een weg naar binnen bij de Rabo. En nu zie ik daar gebeuren wat er ook gebeurde bij de klant-onvriendelijke banken. (Ik spreek uit ervaring). Het lijkt wel een virus want de slimme gehaaide figuren schijnen toch altijd weer te profiteren van dit soort situaties. Nu hoor ik geluiden binnen de Rabo, (callcenters opzetten, kantoren sluiten) die een beweging van de klant weg maken. Ik heb nog een accountmanager die ik gewoon kan bellen bij de Rabo. Dat is bij de ING en bij de ABN/AMRO onmogelijk geworden. Mijn ervaring is ook dat er iedere drie maanden weer een jong miepie stond waaraan ik weer alles over mijn situatie moest uitleggen. Dat wil je niet als ondernemer. Mensen willen gewoon menselijk contact!! Daar schijnen dit soort lieden toch vaak helemaal geen weet meer van te hebben. Terwijl bankieren juist bij uitstek een zaak van mensen en mensenkennis is. Dus beter meer kantoren en meer mensen bij de klant. Misschien wel oudere mensen (die hoeven geen loopbaanbegeleiding, geen therapeuten geen dure cursussen!) en zijn in staat met de klant mee te denken ipv van alleen maar aan zichzelf en hun loopbaan te denken. Ik zou het vreselijk vinden als mijn Rabobank hetzelfde zou ondergaan als ING en ABN/AMRO. Maar wat ik nu zie is dat het verkeerde virus ook de Rabo te pakken heeft gekregen. De infiltratie is begonnen….
een teken aan de wand,
Bert Barten
Beste Bert,
bedankt voor je bijdrage!
Wat een scherpe analyse….Blijf dit verhaal vooral vertellen, juist bij je huisbankier (in jouw geval de Rabobank als ik het goed begrijp). En als je collega’s dat ook doen, van hoog tot laag, dan weet ik zeker dat het goede gevoel en verstand op termijn toch de overhand zal houden!
Graag tot een volgende bijdrage!
hartelijke groet,
Hubrien
Deze klimaatverandering is allang begonnen! De grote vervuilers frustreren dit helaas al lang met groot succes. Dit is slecht weer !
Kleinschalige initiatieven zullen op lange termijn voor onze klanten “”klimaatverbeterend”” werken.
Klimaat is op lange termijn. De slecht weergoden vallen langzaam van hun wolk. (zie banken, Scheringa, Afab, et cetera.)
Dus terug naar de basis, de gewone normale klant die grosso modo het beste wil voor onze latere generaties. Ik heb er zin in !
Groet aan alle meedenkers.
Harrie Smits
Beste Harrie,
dank voor je inspirerende reactie!
Zullen wij dan die gewone adviseurs zijn due het beste willen voor onze klanten en de latere generaties?! Daar heb ik ook zin in!
hartelijke groet,
Hubrien
Bedankt voor een interessante blog
Beste Martina,
dank je wel! Leuk dat je de tijd en aandacht hiervoor hebt genomen! Zeer binnenkort weer meer over deze zaken!
hartelijke groet,
Hubrien
Ik wil je even bedanken voor deze post, hier had ik nog wat aan.
Zal je zeker vaker blijven volgen 🙂
Succes.
Dankjewel kantoorruimte… wat een ontwikkelingen in de branche: zaken die tot leven komen… 🙂 !
hartelijke groet,
Hubrien